بررسی واندازه گیری بیوتوکسین های دریایی در صدف های دوکفه ای سواحل خلیج فارس و دریای عمان

Authors

  • آرامیده, علی
  • محبی نودژ, سیده لیلی
Abstract:

سموم جلبکی به دلیل نقش در مسمومیت انسان و تأثیرات اجتماعی- اقتصادی، توجه جهانی را به خود جلب نموده است. این سموم پس از شکوفایی برخی جلبک های داینوفلاژله تولید گشته در پیکره صدف های فیلترکننده تغذیه کننده از این جلبکها، تجمع می یابند. در مطالعه حاضر دو گروه از سموم PSP و ASP در بافت عضله صدف های صید شده از بخش شمالی خلیج فارس (بندرعباس، بندرلنگه و بوشهر) و دریای عمان (چابهار) مورد آنالیز قرار گرفت. تعداد نمونه جمع آوری شده از هر منطقه 30 عدد که پس از آماده سازی، استخراج بر اساس روش AOAC با استفاده از ELISA مورد آنالیز قرار گرفتند. میزان PSP از پایین تر از حد تشخیص تا 961/3 و میزان ASP تا 477/1 نانوگرم/گرم صدف متغیر بودند. مقایسه با مقادیر استاندارد نشان داد که تمامی نمونه ها سالم بودند.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

مطالعه جمعیت دوکفه ای های غالب سواحل هندیجان (خلیج فارس)

در این پژوهش، فراوانی و پراکنش دوکفه ای های خانواده Veneridae در سواحل استان خوزستان در منطقه هندیجان، از تیر ماه 1384 تا خرداد ماه 1385 انجام شد. نمونه برداری بصورت فصلی و با استفاده از نمونه بردار Vanveen Grab از 5 ایستگاه به فاصله 5/0مایل از هم و در محدوده عمق 8 متری انجام شد. طبق این بررسی 5 گونه متعلق به این خانواده شناسایی گردید که عبارتند از: Circenita callipyga,Gafrarium pectinatum, Bas...

full text

لیست از جلبک‌های دریایی سواحل خلیج فارس و دریای عمان ( استان هرمزگان)

153 گونه جلبک از سواحل خلیج فارس و دریایی عمان لیست می‌شود. که 87 گونه آن (48 رودوفیت، 16 فئوفیت، 18 کلروفیت، 3 اگزوانتوفیت و 2 سیانوفیت) گزارش‌های جدیدی برای فلور جلبکی ایران می‌باشند. در 16 مورد نیز نام برخی از گونه‌های که در گزارش‌هایی قبلی آمده‌اند تصحیح شده است.      

full text

لیست از جلبک های دریایی سواحل خلیج فارس و دریای عمان ( استان هرمزگان)

153 گونه جلبک از سواحل خلیج فارس و دریایی عمان لیست می شود. که 87 گونه آن (48 رودوفیت، 16 فئوفیت، 18 کلروفیت، 3 اگزوانتوفیت و 2 سیانوفیت) گزارش های جدیدی برای فلور جلبکی ایران می باشند. در 16 مورد نیز نام برخی از گونه های که در گزارش هایی قبلی آمده اند تصحیح شده است.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 24  issue 2

pages  125- 133

publication date 2015-07

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Keywords

No Keywords

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023